Marketing: uitbesteden of zelf doen?

10 augustus 2023

Marketing is een cruciaal onderdeel van elke onderneming. Het zorgt ervoor dat je product of dienst bekend wordt bij je doelgroep, en dat zij uiteindelijk tot aankoop overgaan. Maar hoe ga je te werk bij het opstellen en uitvoeren van een marketingstrategie? Ga je dit zelf doen of besteed je het liever uit? In deze blog gaan we dieper in op de voor- en nadelen van beide opties.

Zelf doen

Het voordeel van zelf een marketingstrategie uitdenken en uitvoeren is vooral de controle en het besparen van kosten. Je kunt zelf precies bepalen hoe je je merk naar voren wilt brengen en wat voor acties je onderneemt. Daarbij komt dat je als geen ander weet wat het imago en uitstraling van je bedrijf is. Ook ben je er zeker van dat alle informatie die je naar buiten brengt klopt. Het nadeel van zelf doen is dat het enorm tijdsintensief kan zijn, vooral wanneer je nog veel ander werk te doen hebt binnen je onderneming.

Uitbesteden

Wanneer je kiest voor uitbesteden, profiteer je van de expertise van een marketingbureau als Roxtar. Zij beschikken over kennis en ervaring op dit vlak en weten precies hoe ze jouw merk het beste onder de aandacht kunnen brengen. Het is toch een vak apart waarbij kennis van digitale media en content management erg belangrijk zijn. Daarbij komt dat je als ondernemer meer tijd kunt besteden aan zaken waarin jij echt uitblinkt en wat je bijvoorbeeld leuk vindt om te doen. Houd echter wel rekening met de kosten die hieraan verbonden zijn, want het is vaak niet goedkoop.

Combineren

Je kunt er ook voor kiezen om de marketing te combineren, dus een deel zelf te doen en een deel uit te besteden. Bijvoorbeeld het bedenken van de strategie en het schrijven van content zelf doen, en de uitvoering ervan uitbesteden aan een marketingbureau. Op deze manier kun je nog steeds de controle houden, maar profiteer je ook van de expertise van professionals.

Waarom uitbesteden?

Uitbesteden is een goede optie voor kleine ondernemingen, start-ups en midden- en kleinbedrijven. Het inhuren van een professioneel marketingbureau zorgt voor een omzetgroei en bruto-marge die moeilijk te bereiken zijn met een in-house team. Het is daarom belangrijk om een vraag te stellen: waarom je moet uitbesteden? Er zijn tal van redenen waarom het inhuren van een marketingbureau de beste optie is. De meest doorslaggevende reden is dat u dan meer tijd en energie kunt steken in wat je echt graag doet, namelijk jouw bedrijf runnen.

Waarom zelf doen?

Het grootste voordeel van zelf doen is dat je precies weet wat je wilt communiceren. Je kent de ins- en outs van je bedrijf als geen ander en hebt hierdoor alle kennis in huis om tot een goede marketingstrategie te komen. Het nadeel is dat het tijdsintensief kan zijn en je misschien niet beschikt over de nodige kennis op het vlak van marketing. Bovendien kan het zijn dat de uitvoering misschien niet optimaal verloopt.

Conclusie

Uiteindelijk hangt de keuze af van verschillende factoren, zoals de grootte van je onderneming, budget en persoonlijke voorkeuren. Of je nu kiest voor uitbesteden, zelf doen of een combinatie, het belangrijkste is dat je een weloverwogen keuze maakt. Het doel is om je merk zo goed mogelijk onder de aandacht brengen bij je doelgroep en uiteindelijk meer omzet te genereren. Hopelijk heeft deze blog je geholpen bij het maken van deze keuze!Ben je er toch nog niet helemaal uit? Ga dan naar deze website om hulp in te schakelen bij het maken van jouw keuze.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Een bijbaan online

Vind je het heerlijk om vanuit huis te kunnen werken? Dan is een bijbaan online marketing echt iets voor jou....

Lees meer